lauantai 15. huhtikuuta 2017

Lue, katsele, kuuntele, harrasta


Nykyiseen tai tulevaan asiakaskuntaasi kuuluu mitä todennäköisimmin ihmisiä, joilla on jokaisella omat harrasteet, mieltymyksensä milloin käsitöihin, elokuviin, matkustamiseen... Eri vuosikymmeninä syntyneet ovat kaikki oman aikakautensa tuotteita.

Mietitkö miksi joku asiakas ei tule uudestaan vaikka olisi saanut hyvän hoidon (ainakin teknisesti ja niin kuin koulussa opetettiin)?  Asiakassuhde ja hoitokokemus. Ensimmäisen onnistuminen on riippuvainen jälkimmäisen onnistumisesta. Toki asiaan vaikuttaa myös asiakkaan muu elämäntilanne.

Hoitokokemukseen kuuluu valitettavasti myös se "miten synkkaa". Siksipä kun luet lehtiä (tiede, kuntoilu, ajankohtaiset, juorut, ruoka...), ammattisi kirjallisuutta, kuuntelet eri radiokanavia vapaa-ajallasi ja katsot TV:stä ohjelmaa joka saralta, saat reilusti kosketuspintaa useamman asiakkaasi mielenkiinnonkohteiden kanssa.

Harrasta eri lajeja, tee vaikka puutöitä. Sitten on kerrottavaa sille Ernolle 81-v, joka on linnunpönttöjen erikoisosaaja.

Kun olin saanut esikoiseni, huomasin kuinka sain aivan erilaisen kontaktin tuoreisiin äiteihin ja isiin, jotka tulivat vastaanotolleni! Äidin ei tarvitse sanoa puhelimessa muuta kuin, että hänellä on parikuinen vauva, niin tiedän missä suurimmat vaivat ovat. Hoitopöydällä olen saanut olla vertaistukena tuoreille vanhemmille. Yhdessä ollaan pohdittu soseiden sopivuutta ja hampaiden puhkeamisia ja tuskailtu uhmaikäisiämme.

Aivan taannoin keskustelin koko tunnin mitan vanhan herran kanssa Karjalan evakkojen oloista silloisessa Suomessa. Kosketuspintaa löytyi mieheni suvun puolelta. Ole kiinnostunut asiakkaasi asioista niin saat annettua hyvälle hoidolle ison plussan!

Vinkki: Kirjoita keskustelunne aihepiiri vaikka ylös niin et toista itseäsi ensi kerralla tai voit palata aiheeseen kuukauden päästä kuin se olisi juuri käyty!

”Kirjoittaja Virva Pulkkinen on yrittäjä,  koulutettu hieroja, liikuntaneuvoja ja akupunktiohoitaja. Kirjoittaa omasta liiketoiminnan polustaan haaveenaan auttaa omansa tai minkä tahansa alan yrittäjiksi ryhtyviä osumaan myötätuuleen ja vain hipomaan karikoita."

2 kommenttia:

  1. Kirjoitat niin asiaa myös näin asiakkaan näkökulmasta! Ihmisiä on toki erilaisia, mutta omasta mielestäni on hieman kiusallista, jos hieroja ei puhua pukahda yhtään mitään koko hoitotyön aikana.
    Saatikka sitten, että koko tapaamisen aikana kommunikointi jää sanoihin hei, kiitos ja moikka..

    VastaaPoista
  2. Nimenomaan asiakaslähtöisesti tämä keskustelupuolikin tulee hoitaa.

    VastaaPoista