sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Yhteistyö on aina win-win!

Olen ihmetellyt miksi pienyrittäjät tekevät niin vähän yhteisiä kampanjoita. Vallitseeko täällä  "minä autan vain itseäni" mentaliteetti vai mistä homma kiikastaa?
Kuva lainattu netistä

Kun muutimme Sääksjärven toimipisteemme Lempäälän keskustaan, keräsin avajaisten yhteyteen asiakkaille tuotekassit. Kysyin usealta Lempääläläisiltä yrityksiltä halukkuutta antaa jotain oman firmansa mainosta, vapaalippua, näytepakkausta tai mitä halusivat antaa. Jaoin näitä pusseja 20kpl asiakkaillemme.
Tähän osallistui
Studio Baila vapaalipulla
Crossing Piippokeskus vapaalipulla
Hyvämieli Luonnontuotteet teepakkauksella
Apteekki Ideapark näytepakkauksella

Win-win?

Yhteistyöyrityksille oli tietenkin tilaisuus saada mainosta palveluilleen varmasti alueen asukkaille kohdennettuna. Minä sain avajaisiini omien tarjousteni lisäksi vielä pussillisen ekstraa asiakkailleni. Kun he sitten kotona vielä myöhemminkin maistelivat tuota Hyvämielen herkullista teetä, muistivat he tietenkin, mistä olivat sen saaneet. Ehkäpä mainitsivat asiasta jopa tuttavilleenkin.


Olen mielenkiinnolla odottanut, kuinka näistä yrityksistä tai muista, ottaisi yhteyttä yhteistyön merkeissä. Voit joko ostaa yrityksellesi banneripaikan jonkun toisen kotisivuilta tai ehdottaa vaihtokauppoja. Laita sinä minun logoni ja minä laitan sinun logosi.
Sinun yrityksesi logo toisen sivuilla on suositus ja niitä ei ole koskaan liikaa! Ja tietysti putiikkisi pöydältä löytyy myös toisen yrittäjän käyntikortteja j häneltä sinun korttejasi.

Tietysti on suotavaa, että yritysten asiakkaina on ihmiset, jotka ovat kiinnostuneet kummankin alan palveluista tai tuotteista.

Tärkeintä on, että kulut ja hyötysuhde on molemmille yhtä suuri.

Kaksi vuotta sitten asiakkaakseni tuli eräs nainen, joka oli aloittamassa omaa liikunta-alan yritystään Pirkkalaan. Hän kävi hoidossani pari kertaa ja ehdimme jutella hänen toimipaikkansa remontista ja kuinka saada homma rullaamaan. Viime syksynä aloitin uuden harrastuksen, CrossCoren erään asiakkaani suosituksesta. Olin kuullut tuosta tunnista aiemmin, mutta vasta asiakkaani kehuessa sitä ilmoittauduin tunnille.
No, kuinkas sattuikaan ja ohjaajana siellä oli tämä pari vuotta aiemmin hieronnassani käynyt asiakas! Hänen yhden naisen yrityksensä nimi on Liikuttava. Olen ollut todella tyytyväinen tuntien sisältöön ja kehunut sitä edelleen asiakkailleni. Osa heistä on sittemmin aloittanut harrastamaan siellä myös.

Kuin salavihkaa yhteistyömme on kehittynyt. Ensin veimme mainokset toistemme toimitiloihin ja nyt logomme koristavat toistemme kotisivuja.

Vinkki: Etsi ympäriltäsi yrittäjiä, tutustu heihin ja ehdota yhteistyötä molempien näkyvyyden lisäämiseksi. Yhteistyötä voi olla myös kunnan tai urheiluseuran kanssa. Suunnittele aikomuksesi niin, että hyöty voittaa vaivannäön!

”Kirjoittaja Virva Pulkkinen on yrittäjä,  koulutettu hieroja, liikuntaneuvoja ja akupunktiohoitaja. Kirjoittaa omasta liiketoiminnan polustaan haaveenaan auttaa omansa tai minkä tahansa alan yrittäjiksi ryhtyviä osumaan myötätuuleen ja vain hipomaan karikoita."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti