torstai 8. kesäkuuta 2017

Ajan haaskuuta vai tehokasta tekemistä?

Pysy tasapainossa ja ole tehokas. Kuva netistä.
Ollako vai eikö olla, pohti Hamletkin pääkallonsa kanssa. Tämän päivän pääkallo, jota tulee tuijotettua tätä kysymystä pohtiessa, taitaa olla tietokone tai älylaite. Markkinoidako toimintaansa vain samalle paikkakunnalle vai myös naapureihin saati koko maahan?

Kaikki taitaa olla saman suuruista kun laittaa oikeisiin mittasuhteisiin. Pienellä yrityksellä on pienemmät liikevaihdot, kulut ja murheet kuin isolla miljoonabisneksellä. Vai onko sittenkään?
Numeroilla mitattavat asiat on helppo todeta. Minun tilini ja tuloni on varmasti kaukana Hämeen kattoremontin vastaavista. Mutta niin on oletettavasti myös kulut ja murheetkin. Vai onko?

Kun pidin kolmen vuoden ajan kahta toimipistettä ja itseni lisäksi hankin töitä (lue: asiakkaita) 2-3 muulle hierojalle, koin sen antoisana. Samalla kuitenkin huomasin, että jouduin tahtomattani jonkinlaiseen esimiesasemaan (joka en siis ollut).
Jouduin käyttämään aikaani "turhiin kotkotuksiin", aikaa, jonka olisin voinut käyttää paremminkin eli hankkiakseni meille vielä enemmän asiakkaita. Toki myös paperityön määrä oli suurempi ja sillekin on varattavat tuntinsa.

Isoissa firmoissa näitä kotkotuksia ja ajanhaaskuita on varmasti suhteessa yhtä paljon. Lisäksi henkilökemioiden puiminen, lomat, sairaslomat, vanhempain vapaat jne. selvittelyt vievät hurjasti aikaa pois itse asiasta. Joka, kertauksen vuoksi, on siis työn hankkiminen ja sen laadukas tekeminen.

Tulin risteykseen, jossa piti valita kahdesta: ryhtyä toiminnan johtajaksi ja jättää asiakastyö vähälle tai lopettaa toinen toimipiste ja jatkaa asiakastyötä täydellä teholla. Puntarissa enemmän painoa tuli asiakastyölle. Olen siinä hyvä ja sitä haluan tehdä. Yritin toki molempia (tietenkin) ja voimani loppuivat.
Ehkä joskus tulee toinen aika jolloin puntarin toinen pää alkaa painamaan enemmän.

Markkinoin siis tehokkaasti omalle paikkakunnalleni Pirkkalaan ja mieleni on kevyt koska tiedän, että voin tehdä sitä laadukkaasti asiakastyöstä tinkimättä!

Vinkki; Jälleen kerran on oltava rehellinen peilikuvalleen. Tee vain niitä asioita, joita voit tehdä sataprosenttisesti!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti